Україно! Ти для мене — диво!

 Україно! Ти для мене — диво!



88 років тому народився Василь Симоненко – поетична легенда «шістдесятництва» як суспільно-мистецького руху.
Василь Симоненко писав так легко, що рядки звучать, ніби повіяв легкий вітер. Його слова сильні, але й прості та зрозумiлi. Його творчість наповнена любов'ю і світлом. Його вірші не пропускала до друку радянська цензура, тому їх поширювали у самвидавних списках і переписували від руки.
1962 року Василь Симоненко разом з Аллою Горською та Лесем Танюком виявили місця масових поховань розстріляних органами НКВД на Лук'янівському та Васильківському цвинтарях, а також у Биківні. Влітку 1962 року поета жорстоко побили працівники міліції. Це побиття, що мало фатальні наслідки для здоров'я поета. Поет відійшов у вічність, коли йому було 28 років. Його рання смерть потрясла українське суспільство.
Симоненко увійшов в історію української літератури як визначна постать боротьби за державний і культурний суверенітет України другої половини ХХ ст. Вірш «...Ми маємо право на сум і любов...» поет написав на початку 1963 року».
* * *
...Ми маємо право на сум і любов,
На щастя, на сонце і трави,
І навіть на булькання зайвих розмов
Ми іноді маємо право.
Ми маємо право померти самi,
I хочеш не хочеш – колись повмираєм,
Та треба затямить собі на умі,
Що світ зберегти од [воєнних] громів
Ми з вами обов'язок маєм!
***
Люди — прекраснi.
Земля — мов казка.
Кращого сонця ніде нема.
Загруз я по серце
У землю в'язко.
Вона мене цупко трима.
I хочеться бути дужим,
I хочеться так любить,
Щоб навіть каміння байдуже
Захотіло ожити
I жить!
Воскресайте, камінні душі,
Розчиняйте серця і чоло,
Щоб не сказали
Про вас грядущі:
— Їх на землі не було…
* * *
Земле рідна! Мозок мій світліє,
І душа ніжнішою стає,
Як твої сподіванки і мрії
У життя вливаються моє.
Я живу тобою і для тебе,
Вийшов з тебе, в тебе перейду,
Під твоїм високочолим небом
Гартував я душу молоду.
Хто тебе любов'ю обікраде,
Хто твої турботи обмине,
Хай того земне тяжіння зрадить
І з прокляттям безвість проковтне!

Коментарі